TRAFİK KABUSUNA OTOPARKLARIN ETKİSİ

TRAFİK KABUSUNA OTOPARKLARIN ETKİSİ

İstanbul trafiği herkes tarafından malum. Trafiği ve trafikte yaşanılanları anlatmak için kabus, çile gibi nitelemeler bile zaman zaman kifayetsiz kalabiliyor. Şehir büyüyor ve hesapsızca, plansızca büyüdüğü için altyapı yatırımlarını ardından yetiştirmek mümkün olmuyor.

Aslında sadece trafik değil İstanbul, bir çok sorunu ile büyüyüp serpildi ve bu süreç hızla devam ediyor. Ama bugün sadece trafik sorunu ve bu soruna otopark sistemi ve anlayışının katkısından söz edeceğiz.

otopark_51747

Hemen her sokak ve her caddede park etmiş onlarca hatta yüzlerce araç her an hepimizin gözlerinin önünde duruyor. Belediyemiz dahil hepimiz bu yollardaki park etmiş araçları öylesine kabullenmişiz ki garipsemek, yadırgamak hele de oradan kaldırmak şöyle dursun, resmi olarak yollara park etmelerini teşvik edip bir de belediye/devlet eliyle değnekçilik yapmak suretiyle para alıp yasal hale getiriyoruz. Bir tür “mani olamıyoruz bari sebeplenelim” anlayışı yani.

İstanbul’da trafik sorununu çözmek için sanırım yüzlerce yeni yol, köprü, tünel ve kavşak projesi plan, proje ve yapım aşamasındadır muhtemelen. Oysa sadece yollarda park etmiş araçları bulundukları yerden kaldırmak, örneğin iki şeritli bir yolda %100, üç şeritli bir yolda %50 daha fazla aracın aynı süre içerisinde bu yolları kullanabilmesine olanak tanır. Yol, köprü, tünel, kavşak yapımının dudak uçuklatacak maliyetlerinin hiçbirine gerek olmaksızın ilave yol kapasitesi demek olan bu çözüm önerisi elbette ilk defa benim tarafımdan ortaya konulmuyor. Çeşitli kişi ve kurumlar tarafından da önerilmiş olan bu fikrin yerine her nedense yolların resmi otopark olarak işletilmesi ve bir BİT’in piyasa değerinin arttırılması daha cazip geliyor.

Araçların yollara park etmesinin engellenmesi devletin tüm birimlerinin kararlılıkla bunun üzerine gitmesi ile mümkün olabilir ve bugünkü teknoloji ile, EDS gibi sistemlerle sanıldığından da kolay bir şekilde üstesinden gelinebilir.

Bu görüşe mukabil otopark yetersizliği gibi benzer bir çok fikir öne sürülebilir. Ancak takdir edersiniz ki maliyet hesabı yapıldığında hangisinin çok daha avantajlı olduğu görülecektir.

Ayrıca yıllar boyunca bina projelerinde yer alan otopark uygulamalarının neden gözardı edildiği de bu meyanda gözden geçirilmeli ve yeni yapılarda konuya daha hassasiyetle yaklaşılması gerektiği unutulmamalıdır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.